Monday, January 31, 2011

Laman 1Malaysia.com Digodam (HACKED) ?

Keratan akhbar Mstar 2 minggu lepas berkenaan laman sosial 1Malaysia. — Gambar dari: Hendrastar

28 Jan — Pada laman forum Devilzc0de, pengodam disebalik 1Malaysia.com, ianya diketahui yang mana mereka melakukan perkara tersebut adalah kerana telah dicabar dengan mengatakan yang mana laman 1Malaysia.com tidak boleh digodam. Namun, menariknya adalah dimana ID pengguna yang mencabar mereka adalah Skyfrens.

Profil 1Malaysia.com Sang Arnab Kelabu. — Sumber dari: Sang Arnab Kelabu

Seperti sedia maklum, sebelum 1Malaysia.com dilancarkan, laman rangkaian sosial Skyfrens telah dilancarkan di Malaysia. Kedua-duanya membawakan konsep serupa dimana menyediakan sebuah platform untuk menghubungkan rakan-rakan, sekaligus menjadikan lebih sosial.

Dicabar! — Gambar dari: devilzc0de

Namun begitu, ianya tidak pasti siapakah yang telah mencabar mereka, memandangkan yang mana didunia internet sesiapa sahaja boleh menyalahgunakan identiti, apatah lagi kerana mesej cabaran tersebut diletakkan pada shoutbox.

Telah digodam (hacked) and admin 1Malaysia.com dimarah bodoh — Gambar dari: Hendrastar

Menurut sumber, laman sosial 1Malaysia.com digodam pada malam 27 Januari. Pada awal 28 Januari, mesej "Tidak selamat, Tiada apa yang pintar (kenapa) admin bodoh" telah meletakkan mesej godaman pada laman utama 1Malaysia.com dan seterusnya pada petang itu, 1Malaysia.com sudah tidak "wujud" lagi. Sehingga hari ini (30 Januari), masalah itu belum lagi dapat diselesaikan.

Kemaskini : Pihak Skyfrens mengesahkan yang mana mesej tersebut bukan ditinggalkan oleh mereka.

###
Dipetik dari: http://amanz.my/2011/01/laman-1malaysia-com-digodam-kerana-telah-dicabar/

0 comments:

Post a Comment


ShoutMix chat widget

Little Grey Rabbit in the Blogging Communities

blog malaysia: bloggers directory Komuniti Blogger Malaysia The Star R.AGE All Malaysia Info Blogger Project 大馬部落 我的部落 | 我的博客書 WWE Universe Earth Hour Who Wants To Be A Millionaire? Malaysia new RedesignMalaysia.com Blog for FT Cares! Selangor Bloggers Tweeter Malaysia
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates